صفحه نخست » درباره بانک » روابط عمومی
نسخه مناسب چاپ اين صفحه يادداشت نشانی اين صفحه معرفی اين صفحه به ديگران

روابط عمومی

         بانك مركزی جمهوری اسلامی ايران به موجب قانون پولی و بانكی مصوب تير ماه 1351 به عنوان تنظيم كننده نظام پولی و بانكی كشور و بانكدار دولت تعیین شده است . در واقع رسالت اصلی این بانک آن است که با اتخاذ سياستهای پولی و اعتباری مناسب، شرايط مساعد برای پيشرفت اقتصادی کشور را فراهم سازد و با تدوین و اجرای برنامه‌های مختلف اعم از برنامه‌های تثبيت و توسعه اقتصادی ، حفظ ارزش پول ملی کشور و ایجاد تعادل در موازنه پرداخت‌ها به همراه رشد مداوم اقتصادی ، پشتيبان دولت باشد .
       با این توصیف، بانک مرکزی به عنوان یکی از مهمترین مراجع پولی، بانکی و ارزی کشور محسوب می شود به طوری که تمامی سیاست ها و تصمیمات آن نقش اساسی در بعد کلان اقتصادی و زندگی تمامی افراد جامعه دارد. از جمله وظایف بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی در سطح داخلی و خارجی، انتشار اسکناس و ضرب سکه‌های فلزی رايج کشور، تنظيم مقررات مربوط به معاملات ارزی و ريالی، نظارت بر صدور و ورود ارز و پول رايج کشور، تنظيم نظام پولی و اعتباری کشور، نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و . . .  می باشد.
    همچنین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران عضو چند نهاد پولی و مالی بين المللی شامل صندوق بين المللی پول، بانک جهانی،  بانک توسعه اسلامی و هيات خدمات مالی اسلامی می باشد. 
       از همین رو تبیین و تشریح سیاست ها و تصمیمات بانک مرکزی برای اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی و نیز فعالان اقتصادی در قالب اخبار ، گزارش ها و بسته های اطلاع رسانی با شیوه های مختلف اطلاع رسانی امری ضروری می نماید که این مهم از سوی اداره روابط عمومی به عنوان مسئول اطلاع رسانی درون و برون سازمانی صورت می گیرد. 
       روابط عمومی بانک مرکزی می کوشد تا با سازماندهی مناسب تشکیلاتی و مدیریت علمی در قالب برنامه عمل مشخص، ضمن رعایت اصول اخلاقی و حرفه ای روابط عمومی و ارائه اطلاعات مشاوره ای به مدیریت عالی سازمان برای تاثیر در افکارعمومی و هدایت آن, به شکل اصولی با رسانه ها در تعامل بوده و به اصل اطلاع رسانی اهمیت ویژه دهد. از طرف دیگر با توسعه  فعالیت های افکار سنجی و ارتباطات مردمی و تولیدات خبری سعی دارد جریان مبادله پیام بین سازمان و مخاطب را دو سویه کرده و بازخورد لازم را در جریان ارتباطی خود با مخاطبان ایجاد کند .
      اداره روابط عمومی بانك مركزی جمهوری اسلامی ايران به عنوان اصلی ترین و تخصصی ترین مسیر ارتباطی در حوزه اطلاع رسانی, در چنين گستره ای از فعاليت ها و با هدف بهره برداری هدفمند از ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي اطلاع‌رساني ، تمام همت خود را معطوف حفظ جايگاه و شان بانك، دفاع از آرمان ها و فعاليت های آن، روشنگری و تنوير افكار عمومی ، شناخت نيازهای مخاطبين و پاسخگو ساختن سازمان در قبال جامعه و ايجاد دوستی و همدلی و درك متقابل با آحاد اجتماع کرده و در اين راستا، برنامه ها و اقداماتی را طراحی و به موقع اجرا می گذارد.

*معرفی سازمان اداری روابط عمومی
   در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران در سال 1359 پس از ادغام اداره اطلاعات، انتشارات و روابط عمومی با اداره دبيرخانه هيات عامل، وظايف مربوطه در دايره ای تحت عنوان "روابط عمومی" در سازمان اداره مزبور متمركز گرديد.
       در سال 1364 جهت رعايت مفاد بخشنامه نخست وزيری مبنی بر توجه به نکاتی در زمينه عملكرد و سازماندهی واحدهای روابط عمومی، عنوان اداره دبيرخانه به"اداره دبيرخانه و روابط عمومی" زيرنظر بالاترين مقام اجرايی سازمان يعنی رئيس كل بانك تغيير یافت و به دنبال درنظر گرفتن وظايف و مسئوليت های گسترده ای برای آن دواير، تغييراتی نيز در نمودار سازمانی آن صورت گرفت و سرانجام در سـال 1368 از دبيرخانه منفـك و خود به صورت اداره ای مستقل با گسترش بيشتری نسبت به قبل و تحت عنوان " اداره امور فرهنگی و روابط عمومی" و تخصصی تر از گذشته ادامه فعاليت داد. از سال 1374 با تفكيك و مشخص تر نمودن وظايف دواير مطبوعات و ارتباطات مردمی، اين اداره همچنان زير نظر بالاترين مقــام سازمان يعنی رئيس كل بانك مركزی انجام وظيفه می نمايد.
       شایان ذکر است روابط عمومی بانک مرکزی به دليل همراهی کارکنان صديق و سخت‌کوش و مديران کارآمد سایر بخش های بانک, چندين بار موفق به کسب مقام‌‌های برتر شده است که در زیر به مهمترین آنها اشاره شده است:
• مقام دوم در اولین دوره انتخاب روابط عمومی های نمونه کشور در سال 1370
• کسب مقام اول در دومین دوره انتخاب روابط عمومی نمونه های کشور در سال 1371
• کسب مقام دوم در ششمین دوره انتخاب روابط عمومی های نمونه کشور در سال 1373
• کسب مقام دوم در زمینه فعالیت های ارتباطی درسال 1377
• کسب مقام اول در یازدهمین جشنواره روابط عمومی های کشور درسال 1382
• کسب مقام اول در دوازدهمین جشنواره روابط عمومی کشور در سال 1383
• کسب مقام دوم کشوری در پنجمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی در سال 1388
• کسب مقام دوم کشوری در ششمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی درسال 1389
• کسب مقام نخست کشوری در هفتمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی درسال 1391
• دریافت لوح سپاس و تندیس سازمان و نهاد فعال در زمینه اقتصاد مقاومتی در سمینار بررسی نقش ارتباطات, رسانه و روابط عمومی در اقتصاد مقاومتی و مقابله با تحریم های اقتصادی در سال 1391
•  کسب مقام برتر دررشته ارتباطات رسانه ای در هشتمین سمپوزیویم بین المللی روابط عمومی درسال 1391 
• کسب مقام نخست وب‌گاه برتر در زمینه اطلاع‌رسانی در سومین جشنواره ارزیابی وب‌گاه‌های حاکمیتی در سال 1391
•  کسب رتبه برتر در هشتمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی درسال 1392 در ميان روابط عمومی وزارتخانه ها، سازمانها و نهادها 
از درگاه الهی مسئلت داریم تا علاقه و توانی بيشتر از قبل در راه خدمت به سازمان، همکاران و جامعه به ما ارزانی نماید تا گام‌های بلندتری در راه شکوفایی میهن اسلامی برداریم. باشد تا ثمرات تلاش همکاران اين اداره، موجبات رضايت و مودت مقامات و مسئولین محترم بانک و اقشار مختلف جامعه را فراهم آورد.