دبیرکل بانک مرکزی ، دهه 90 دهه امنیت بانکی؛

هدف امنیت بانکداری الکترونیکی ، افزایش رضایت مشتریان است

هدف امنیت بانکداری الکترونیکی ، افزایش رضایت مشتریان است
   به گزارش روابط عمومي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، سيد محمود احمدي، دبيركل بانك مركزي در ميزگردي با موضوع "كاشف، امنيت شبكه الكترونيكي" همزمان با برگزاری بيست و چهارمين همايش بانكداري اسلامي روند توسعه بانکداری الکترونیک در ایران‌ را اینگونه تفکیک نمود:  دهه 70؛ دهه شکوفایی سامانه های درون بانکی، دهه 80 دهه شکوفایی سامانه های بین بانکی و دهه 90 را بهتر است دهه ارتقای امنیت بانکداری الکترونیک هدف گذاری نماییم.
دبیرکل بانک مرکزی هدف اصلی از ارتقاء‌ امنیت بانکداری الکترونیکی را، افزایش رضایت و اعتماد مشتریان خواند و اضافه نمود: اساساً‌ توسعه بانکداری الکترونیک باعث شفافیت بیشتر مبادلات مالی می شود و شفافیت از پیش شرط های مهم بانکداری اسلامی است . ما باید به سطحی از توسعه در امنیت بانکداری الکترونیک برسیم که قادر به بیمه پرداختهای الکترونیک باشیم .
احمدی با بیان اینکه با پیشرفت چشمگیری که امروزه در جهان در زمینه فناوری های نوین شاهد هستیم تصریح نمود: بانکها برای بقاء و توسعه خدمات به مشتریان باید از تکنولوژی روز استفاده کنند . هرچه دسترسی عمومی به اطلاعات بانکی بیشتر شود بالطبع مخاطرات آن نیز بیشتر خواهد شد .
وی افزود: در اصول اساسی کمیته بال در زمینه نظامهای پرداخت به امنیت بانکداری الکترونیک توجه ویژه ای شده است ، با راه اندازی سامانه های جدید پایش و امنیت ، نظیر : شاپرک ، سپام ، کاشف ، نماد و ... این شاخص تاحدود زیادی بهبود یافته است .
وی اقدامات شاخص بانک مرکزی در زمینه امنیت بانکداری الکترونیک طی سالهای 87 تا 92  را اینگونه برشمرد : ایجاد یک شبکه اختصاصی مخابراتی بانکی با همکاری شرکت مخابرات برای بانک ها به نام « شاب» با ویژگی های امنیت و ضریب دسترسی بسیار بالا و قابلیت تضمین ، راه اندازی سایت های پشتیبان ، پیاده سازی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS)، راه اندازی فاز اول مرکز کنترل امنیت شبکه و پاسخگویی فوریت های بانکی (کاشف) ، راه اندازی سامانه پیام رسانی مالی الکترونیکی «سپام» منطبق با سوئیفت ، ارزیابی امنیتی سامانه های عملیاتی ( تست نفوذ) به صورت دوره ای، ایجاد سوئیچ شاپرک برای نظارت دقیق و همه جانبه بر عملیات بانکی انجام شده از طریق پایانه های فروش ، ایجاد سوئیچ سپاس برای نظارت بر تراکنش های مبتنی بر پرداخت همراه، ایجاد مرکز داده های اینترنتی، ایجاد سامانه نظارت الکترونیکی بانکها (سناب)، ایجاد سامانه رصد تراکنش ها (سرت)، ایجاد سامانه یکپارچه مانیتورینگ (سیما)، ایجاد سامانه مدیریت متمرکز صندوق های قرض الحسنه (شفق)، ایجاد سامانه نظارت الکترونیکی کارت های بانکی (سناک)، ایجاد نظام مدیریت امضای دیجیتال (نماد)، ایجاد پایگاه جامع اطلاعات هویتی مشتریان (نهاب) و راه اندازی فاز اول سامانه مدیریت اسناد بانک مرکزی (سما).وی در پایان خاطرنشان نمود:  به طور کلی همه سامانه های بانکداری الکترونیک مانند : ساتنا ، پایا ، شتاب و ... که تراکنش ها را ثبت و قابل رهگیری می کنند و منجر به افزایش شفافیت می شوند در امنیت نظامهای پرداخت نقش موثری ایفا می کنند .
 


تعداد بازديدها:   7,570