بازدید اعضای شورای پول و اعتبار و مقامات بانک مرکزی

نمایشگاه دستاوردهای بانک مرکزی در کانون توجه

به مناسبت سالگرد شروع به کار دولت یازدهم و مقارن با هفته دولت، 93.5.28نمایشگاهی به منظور ارایه برخی از دستاوردهای یک سال اخیر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با حضور رییس کل، اعضای هیات عامل و مدیران کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برپا شد.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در این جلسه دبیرکل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با ذکر مقدمه‌ای، راهبردهای اصلی این بانک در خصوص توسعه سامانه‌ها و خدمات بانکداری و پرداخت الکترونیک و در عین حال بسط احاطه اطلاعاتی بانک مرکزی به منظور نظارت موثر و کارا بر نظام پولی کشور را تبیین کرد و بهره‌گیری از برترین مجموعه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور را مهمترین بستر اجرای این راهبردها دانست.
در ادامه، مدعوین جلسه از طرح‌های زیر بازدید به عمل آوردند:
  1. سامانه مديريت متمرکز حساب‌هاي دولتي (نسیم)
سامانه مدیریت متمرکز حساب‌های دولتی با بهره‌برداری از زیرساخت بانكداري متمركز بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران به منظور ارايه خدمات بانكي تمام الكترونيكي براي دولت،خزانه‌داري‌كل، دستگاه‌هاي دولتي، ذيحسابي‌ها، شركت‌هاي دولتي و شهرداري‌ها با قابليت اتصال به شبکه تبادل اطلاعات بین بانکي، با هدف تمركز و بهینه‌سازی ارایه خدمات بانكداري الکترونیک به دولت و فراهم آوردن امکان نظارت دقيق بر دريافت‌ها و پرداخت‌هاي دولتي طراحی و اجرا شده است.
 2. سامانه چک و اسناد وصولي کاغذي (چکاوک)
استاندارد نمودن و يكپارچگي در صدور دسته چك و پردازش الکترونیکی چک‌ها از طریق فناوری تصویربرداری در این سامانه طراحی و ایجاد شده است. چکاوک با اتصال برخط به اطلاعات و سوابق مشتريان، امکان استعلام از آخرین وضعیت صادرکننده چک را برای ذینفع آن فراهم آورده و با ايجاد يك مركز پردازش واحد الکترونیکی در كشور، زمان وصول چك‌های واگذار شده بین شعب بانک‌های مختلف در سراسر کشور، به كمتر از 24 ساعت کاری کاهش مي دهد.
شرایط پیش گفت ، ارائه خدمت به مردم را توسعه و سرعت بخشیده و دریافت وجه چک¬های جاری را فارغ از منطقه جغرافیایی و بانک یا شعبه خاص امکان‌پذیر می سازد.
 3. سامانه انتشار اوراق بهادار الکترونيکي
این سامانه برای سامان دهی وضعیت نامطلوب و سنتی انتشار کاغذی و بی‌نام اوراق بدهی و سپرده توسط بانک‌ها و تحول آن به سوی یک نظام نوین انتشار تمام الکترونیکی با نام، طراحی و اجرا شده است. در این سامانه موجودی اوراق مختلف اشخاص حقیقی و حقوقی با استفاده از اطلاعات هویتی آنها در یک پایگاه داده متمرکز ثبت شده و تغییرات مربوط به خرید، فروش، واگذاری و سایر عملیات متناظر با اوراق در آن درج می‌گردد.
  4.پورتال جامع مرکز کنترل امنيت شبکه و پاسخگويي به فوريت‌هاي بانکي (کاشف)
مرکز کنترل امنیت شبکه و پاسخگویی به فوریتهاي بانکی، به منظور ایجاد ساختاري برای مدیریت امنيت اطلاعات نظام بانکي کشور از طريق تدوين الزامات و ايجاد چارچوب‌هاي امنيتي، مديريت سلسله مراتبی امنيت، مديريت رخدادهاي امنيتي و به اشتراک گذاري اطلاعات و تجارب امنيتي بانک‌ها و مؤسسات مالي و اعتباري ایجاد شده است.
 اين مرکز به عنوان نقطه تماس واحد در تعامل با ساير نهادهاي انتظامي، امنيتي و قضايي کشور، وظيفه جمع‌آوري و اشتراک‌گذاري اطلاعات و هماهنگي بين بانکها در مواقع بروز رخدادهاي امنيتي و بحران‌هاي سايبري را عهده‌دار است. راه‌اندازی پورتال جامع مرکز کاشف، گردآوری اخبار و رویدادها، پردازش، پاسخگويي و مديريت رخدادهاي مربوط به حوزه امنيت بانکي را میسر می‌سازد.
 5. معرفي زيرساخت خدمات ارزش افزوده کارت بانکي
اجرای طرح‌های سبدکالایی و طرح امنیت غذایی با حداقل هزینه و زمان و با استفاده از امکانات موجود بانک‌ها در حوزه کارت و پایانه فروش یکی از دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید و نظام بانکی در ارایه خدمات فناوری محور بوده است.
 این امر مستلزم ایجاد زیرساخت خاصی بوده تا در آن کارت‌های بانکی علاوه بر عملیات اتصال به حساب و پرداخت، به عنوان محملی برای خدمات ارزش افزوده ی نیازمند شناسایی مشتری نیز به کار رود. این زیرساخت، علاوه بر کاربردهای مد نظر دولت در توزیع سبدها و سهمیه‌های غیرنقدی، می‌تواند برای معرفی خدمات گسترده‌ای نظیر نظام تخفیفات، برگشت کالا و نرخ‌های ترجیحی نیز به کار رفته و تحولی اساسی را در این زمینه ایجاد نماید.
   6.سامانه پرداخت‌هاي الکترونيک سيار (سپاس)
سامانه پرداخت‌هاي الکترونيک سيار(سپاس)، امکان معرفی و بهره‌برداری از انواع کیف پول و پول الکترونیکی را در قالب پول همراه (Mobile Money)، پول شبکه‌ای(Net Money) و پول تراشه‌ای(Chip Money) فراهم می‌سازد. با استفاده از امکانات سپاس، پرداخت‌های ریز نظیر کرایه سفرهای شهری، عوارض و خریدهای جزئی که در حال حاضر از طریق اسکناس و سکه صورت می‌پذیرد، با ابزارهای متنوع الکترونیک جایگزین می‌شوند. با راه‌اندازی و بهره‌برداری از این سامانه، حلقه ابزارهای پرداخت الکترونیک تکمیل شده و تحقق "جامعه بدون پول نقد"(Cashless Society) را میسر می‌سازد.
  7.سامانه استعلام هاي بانکي
با توجه به این که در سامانه‌های انتقال وجه با مبالغ بالا به دلیل رعایت رهنمود‌ها و توصیه‌های بانک بین المللی تسویه و جلوگیری از سرایت ریسک نقدینگی بانک‌ها، لازم است ابتدا تسویه بین بانکی صورت پذیرفته و سپس وجه به حساب مقصد منتقل شود، سازوکار انتقال وجه در سامانه‌های ساتنا و پایا بر همین اساس تعبیه شده است و لذا امکان فراخوانی مشخصات دارنده شبای مقصد در سامانه‌های مزبور فراهم نیست که این موضوع واجد مشکلاتی برای مردم و بانک‌ها مي¬باشد؛ با راه‌اندازی سامانه استعلام بانکی، با فراخوانی مشخصات دارنده شبا و اطلاع از فعال و یا راکد بودن حساب مقصد از صحت این موارد مطمئن شده و سپس از طریق سامانه‌های پایا و ساتنا ‌واریز وجوه انجام می‌پذیرد.
طراحی سامانه فوق، منجر به ایجاد بستر پیام رسانی بانکی شده که امکان استفاده در مواردی نظیر مکنا، چکاوک، صیاد،‌ کد ملی، کد پستی و ... را فراهم آورده است.
 



تعداد بازديدها:   4,901