دبیرکل بانک مرکزی:

نظام مديريت امنيت داده‌های بانکي گامی در راستای حفظ منافع سپرده‌گذاران

نظام مديريت امنيت داده‌های بانکي گامی در راستای حفظ منافع سپرده‌گذاران

وضعيت ابزارها و تجهيزات بانکداری الکترونیک، بيانگر گذر از دوران رشد سريع و ورود به دوران شکوفایی است.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی؛ سید محمود احمدی دبیرکل بانک مرکزی ضمن بیان مطلب فوق و این که پس از اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها تقريبا" تمامي شهروندان از خدمات کارت بانکي بهره‌مند شده‌اند، افزود: با توجه به حدود 22 هزار شعبه بانکي و2 ميليون واحد صنفي، ميزان نصب خودپردازها و پايانه فروش‌هاي فروش و شعب به حد نهايي خود نزديک شده است .
دبیرکل بانک مرکزی در ادامه افزود: رشد چشمگير صدور كارت اعتباري در سال 1389 با رشدی ملايم تری نسبت به سال 1390 ادامه يافت، لکن سهم اين كارت‌ها در تركيب كارت‌هاي صادره كشور همچنان اندك است.
وی با بیان این که رشد سريع نصب پايانه‌هاي فروش در 2 سال گذشته اثر خود را در سال 90 به خوبي نشان داد، تصریح کرد: سهم زير 10 درصد تعداد تراکنش‌هاي پايانه‌هاي فروش در سال 1387، تنها ظرف 3سال به بيش از30 درصد رسيد. با توجه به تحولات سال 1391 و ايجاد شاپرک، آمارهاي اوليه حاکي از آن است که اين سهم تا پايان سال 1391 به حدود نيمي از تراکنش‌ها رسیده است.
احمدی افزود: همان گونه که در مصاحبه‌ی قبلی به آن اشاره شد، با توجه به لزوم ساماندهي پايانه‌هاي فروش الكترونيكي در نظام بانكي كشور و در چارچوب مصوبة شوراي پول و اعتبار و مقارن با فرا رسيدن دهة مبارك فجر سال1390شبكة الكترونيكي پرداخت كارتي «شاپرك» ايجاد گرديد. با ظرفیت سازی شاپرک‌، بانک مرکزی موفق به پشتیبانی و مدیریت 28 میلیون تراکنش در روز پرداخت عیدانه و 31 میلیون تراکنش در روز پرداخت یارانه اسفند 1391 شد.
دبیرکل بانک مرکزی با اشاره به این که باتوجه به تغيير رويكرد نظارتي بانك مركزي به نظارت داده‌محور و الكترونيكي، با تصويب «دستورالعمل شفافيت و تجميع اطلاعات بانكي» ، گام مهمي در اين راستا برداشته شد، تصریح کرد: لزوم حفظ منافع سپرده‌گذاران از يکسو و حفاظت از دسترسي غيرمجاز و غيرايمن به اطلاعات و داده‌هاي بانکي مشتريان از سوی ديگر، موجبات پيش‌بينی و راه‌اندازي نظام مديريت امنيت داده‌ها «نماد» بانکي را فراهم نمود.
وی خاطرنشان کرد: به‌منظور ‌يکپارچه‌سازي و توسعه خدمات الکترونيکي‌مالي، الکترونيکي نمودن دريافت‌ها و پرداخت‌هاي دولتي و خزانه کل کشور، ايجاد ارتباط و اتصال بين تمامي سامانه‌هاي بانکي با رويکرد دستيابي به بهره‌وري عملياتي و توسعه‌پذيري زيرساخت‌هاي تسويه، سامانه بانکداري يکپارچه مرکزي «¬نسيم¬» با قابليت اتصال به شبکه تبادل اطلاعات بانکي (شتاب) و با استفاده از تکنولوژي بانکداري متمرکز الکترونيکي در بهمن‌ماه سال 1390 مورد بهره‌برداري قرار گرفت.
احمدی با بیان این که در راستاي تحول در راهبردها و شيوه‌هاي خدمات‌رساني به مشتريان و به منظور تسهيل در فرآيند پاسخگويي رفع «مغايرت» خدمات شتاب، ميز امداد شتاب (Help Desk) در شهريور ماه سال 1390 معرفي و بهره‌برداري شد، اضافه نمود: طراحي پروژه خزانه مرکزي سامانه تابا «CSD» به منظور راه‌اندازي فاز دوم سامانه تابا و ارائه اوراق بهادار الکترونيکي به مردم و مشتريان بانك‌ها نيز عملياتی شده است.
این مقام مسئول بانک مرکزی با اشاره به این موضوع که توسعه ارتباطات بين‌المللي مركز «شتاب» به منظور پذيرش كارت‌هاي بين‌المللي در داخل كشور انجام گرفت، اضافه نمود:توسعه ارتباطات بين‌المللي از طريق طرح پيشنهادي ايجاد «شبکه پرداخت منطقه‌اي» با قابليت انتقال وجوه از طريق کارت و حساب مشتريان شبکه بانکي کشور نیز مد نظر قرار گرفت .
وی مکانيزه نمودن فرايند صدور اسناد تسويه و رفع مغايرت‌‌هاي شتابي ‌را منجر به افزايش سرعت کار و کاهش ضريب اشتباهات نيروي انساني در ورود دستي اطلاعات خواند و تصریح نمود: سامانه جامع نظارت اطلاعات كارتي «سناك» به منظور گسترش پوشش نظارتي بانك مركزي بر عملكرد بانك‌ها و دريافت اطلاعات شبكه بانكي و توليد گزارش‌هاي مديريتي راه‌اندازي شد.
دبیرکل بانک مرکزی ضمن اشاره به این که پورتال جامع بانکي به منظور برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات به صورت مجازي طراحي شد، افزود: ‌سامانه مديريت مجوزها به منظور افزايش،تسهيل عمليات و انجام دستور برداشت‌هاي مستقيم به صورت خودكار در مركز پايا راه‌اندازي گردید.



تعداد بازديدها:   5,117