هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت (۴)

سیف: ساختار کارمزدی در نظام بانکی باید اصلاح شود

 ساختار کارمزدی در بانکداری الکترونیک و نیز سایر خدمات بانکی برای ایجاد تعادل در درآمد و هزینه نظام بانکی باید اصلاح شود.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، ولی اله سیف که در نشست میزگرد نوآوری، بازیگران جدید و کارایی در کسب و کار مالی که در هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت با حضور وزیر ارتباطات و معاون فناوری های نوین بانک مرکزی برگزارشد، سخن می گفت در خصوص تازه ترین تصمیم بانک مرکزی برای اصلاح مدل کارمزدی و دریافت کارمزد از دستگاه های کارتخوان و شرکت های حوزه پرداخت، عنوان کرد: نظام بانکی با چالش هایی رو به روست که نیاز به اصلاح ساختار جدی در این بخش دارد، برای طبقه بندی و اصلاح این چالش‌ها عدم تعادل هایی وجود دارد که باید اصلاح شود که یکی از آنها درآمد و هزینه نظام بانکی است.

وی درخصوص خدمات ارایه شده از سوی بانک ها گفت: بانک ها برای ورود به فناوری اطلاعات بنا به شرایط بازار و نگاه رقابتی، عموماً در نقطه شروع و برای بازاریابی به اقتصادی بودن ارایه خدمات بانکی خیلی توجه نداشتند، البته این مطلب در سایر خدمات بانک ها نیز کاملا مشهود است.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اهمیت درآمدهای کارمزدی بانک ها تصریح کرد: در دنیا برای بررسی و ارزیابی ساختار بانک این که چه میزان از هزینه های جاری از درآمدهای کارمزدی تعیین می شود مورد ارزیابی قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه ساختار کارمزدی ما در حال حاضر نامناسب است، اضافه کرد: اگر کارمزد حذف شود برای ادامه حیات بانک ناچار است هزینه ها را به نرخ تسهیلات اضافه کند و در نهایت هزینه تامین مالی را گران کند ولی مشکل ما از این فراتر است.


سیف ادامه داد: برای ایجاد تعادل باید ساختار کارمزدی چه در بانکداری الکترونیک چه در سایر خدمات بانکی اصلاح شود و ما ناچار به اجرای این مهم هستیم.

به گفته سیف عدم تعادل دارایی و بدهی و نقدینگی نیز مورد توجه بانک مرکزی است که در این خصوص اقداماتی انجام شده است.

تلاش بانک مرکزی برای هماهنگی با تکنولوژی
معاون فناوری های نوین بانک مرکزی با بیان اینکه جلسات متعددی برای رفع دغدغه های استارت آپ ها برگزار شده، گفت: تدوین سیاست های بانک مرکزی در خصوص فناوری های مالی به دلیل تغییر در ساختار گذشته، کار سختی است.

حکیمی در ادامه نشست نوآوری، بازیگران جدید و کارآیی در کسب و کار مالی با بیان اینکه حدود ۱۲ جلسه با استارت آپ ها برای رفع دغدغه های آنها برگزار شد، خاطرنشان کرد: علاوه بر این جلسات و دریافت نظرات آنها نتایج سیاست های بدست آمده را بر روی سایت نیز گذاشتیم تا اگر مشکلات دیگری از سوی استارت آپ ها وجود دارد که به آن پرداخته نشده نیز از طریق کامنت ها دریافت شود.

وی ادامه داد: در نتیجه الگوی نسبتا جدید و خوبی به دست آمد که در آن مشکلات ذی نفعان نیز دیده شود. بنابراین در فرایند مقررات گذاری بانک مرکزی در خصوص فناوری های مالی نتیجه و جواب خوبی بدست آمد زیرا این موضوع یک پدیده مدرن بوده و با مسایل سنتی و جا افتاده گذشته فرق می کرد.

حکیمی در پایان گفت: استارت آپ ها بیان می کنند که بانک مرکزی از ما حمایت نمی کند ولی باید بگوییم تمام تلاش خود را برای حل دغدغه های آنها انجام و تا جایی که امکان داشته باشد خود را تطبیق داده ایم زیرا می دانیم فناوری و تکنولوژی در حال حرکت بوده و منتظر رگولاتور نمی ماند.
تعداد بازديدها:   2,607