روابط عمومي بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران اعلام کرد:

گزيده اي از سخنراني دکتر ابراهيم شيباني، رياست کل بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران در دهمين اجلاس تخصصي شوراي عالي خدمات مالي اسلامي و روساي کل بانک هاي مرکزي کشورهاي اسلامي

 

روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد:
سخنرانی دکتر شیبانی ریــاست کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در دهمین اجلاس تخصصی شورای عالی خدمات مالی اسلامی
و روسای کل کشورهای اسلامی

       در تاریخ سه شنبه 7/1/86 مطابق با 27 مارس 2007 دکترشیبانی دراجلاس تخصصی روسای کل بانکهای مرکزی کشورهای اسلامی در مالزی پیرامون ویژگی های بانکداری اسلامی سخنرانی کرد.
     ایشان که در دهمین نشست تخصصی سران اعضای هیات خدمات مالی اسلامی موسوم به IFSB و پنجمین مجمع عمومی آن حضور یافته بود در پنج محور اساسی بانکداری اسلامی به سخنرانی پرداخت که مورد استقبال شدید حاضرین قرار گرفت.
     ایشان علاوه برتبیین پیشرفتهای ایران در اجرایی کردن بیش از دودهه از قانون بانکداری بدون ربا در کشور و کسب
دست آوردهای مهم اقتصادی و بانکی به تبیین اجرای صحیح بانکداری بدون ربا و پیش نیازهای این امر مهم در قالب محورهای ذیل اشاره داشت.
الف- ایشان پیش نیاز مهم گسترش و توسعه بانکداری اسلامی را تصویب مقررات و قوانین لازم از سوی قوه مقننه ذکر کرد. به این معنا که چنانچه این قانون از سوی مجالس قانونگذاری کشورهای اسلامی به تصویب رسد،علاوه بر پشتوانه قانونی موجب می شود که از این طریق حق و حقوق نظام بانکی نیز حفظ گردد و با حمایت قانونی محکمی به فعالیت خود ادامه دهند که به لطف خدا در کشور، بیش از دو دهه است که این مهم تحقق یافته است.
ب- وی تاکید کرد که بانکداری اسلامی باید هم از درون و هم از بیرون تحت نظارت دقیق و جدی قرارداشته باشد تا بدینوسیله ضوابط و مقررات بانکداری بدون ربا رعایت گردد. نظارت از درون سازمان عموما توسط مسئولین و اداره نظارت بر تدوین مقررات و بانکها با حضور متخصصین و کارشناسان مربوط انجام می پذیرد. نظارت از بیرون نیز توسط یک مقام یا نهاد نظارتی مانند شورای محترم نگهبان درایران محقق می گردد.
ج- از دیگر ویژگی های بانکداری اسلامی که دکتر شیبانی درسخنرانی خود برشمرد. ضرورت متمایز بودن نظام نظارت بانکداری بدون ربا، با بانکداری متعارف و سنتی می باشد. زیرا درصورت نظارت یکسان، این بانکداری اسلامی است که نمی تواند درست مورد ارزیابی قرار گیرد.
د-  مطلب مهم بعدی سخنرانی ایشان پیرامون الزام گسترش آموزش های دقیق ومستمر کارکنان نظام بانکداری اسلامی و همچنین جامعه با قوانین و مقررات بانکی بدون ربا بود که هم کارکنان و هم مردم در تعاملی آگاهانه با این قوانین بتوانند بانکداری اسلامی را به نحو شایسته اجرا نمایند.
هـ- ایشان در پایان به لزوم استفاده از ابزار مدرن و سیستم کامپیوتری مجهز و توسعه بانکداری الکترونیک در این نظام اشاره کرده و آن را نه تنها درمغایرت با نظام بانکداری اسلامی ندانستند که برای آن نقش مهمی در سرعت بخشیدن به کارها قائل شدند.
      شایان توجه است که هیات خدمات مالی اسلامی موسوم به IFSB در سوم نوامبر سال 2002 میلادی ( پنج سال پیش) 
به همت تعدادی از بانکهای مرکزی کشورهای اسلامی در شهر کوالالامپور مالزی افتتاح و از ابتدای سال 2003 فعالیت رسمی خود را آغاز نمود. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بنیان گذاران این هیات و از اعضاء فعال آن می باشد که در شکل گیری IFSB نقش ایفا کرد و در سال 1384 ریاست آن را عهده دار بود. این هیات هم اکنون 126عضو فعال دارد و خوشبختانه درسطح
بین المللی از جایگاه خوبی برخوردار است وهدف اصلی آن افزایش استحکام و سلامت نظام های اسلامی با تنظیم مقررات نظارتی استاندارد و مطابق با شریعت مقدس اسلام  می باشد.                                                  
روابط عمومی
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

 



تعداد بازديدها:   7,263