رییس کل بانک مرکزی :

بانکها همگام با توسعه فناوری ، آموزش مشتریان را مد نظر قرار دهند

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ؛ اولین همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت با حضور ریاست کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ،‌اساتید دانشگاهی ، مدیران عامل بانکها و کارشناسان حوزه بانکداری الکترونیک در مرکز همایشهای برج میلاد آغاز به کار کرد .
دکتر بهمنی با بیان این مطلب که بانک مرکزی بیش از دو دهه است که همه ساله دو همایش بزرگ در زمینه سیاستهای پولی و ارزی و بانکداری اسلامی برگزار می کند خاطرنشان کرد :‌برگزاری این همایشها بیانگر اهمیتی است که مقام سیاستگذار پولی برای موضوعات فوق قائل است .
    رییس کل بانک مرکزی موضوع نظامهای پرداخت و بانکداری الکترونیکی در سالهای اخیر را بخشی از موضوعات همایشهای فوق دانست و افزود : تحولات دو دهه گذشته ،‌خصوصاً تحولاتی که در چند سال اخیر در حوزه فناوری اتفاق افتاده است برگزاری همایشی ویژه برای طرح تخصصی موضوعات مربوط به فناوری در حوزه پول و بانک را می طلبد .
وی بیان کرد : براین اساس با همت پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی ،  برگزاری همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت و تداوم آن در سالهای آینده فرصت مغتنمی برای ارزیابی دستاوردها و عملکردها ، بررسی تحولات و چالشها و طرح راه حلها و برنامه های نظام بانکی کشور در حوزه فناوری فراهم خواهد شد .
رییس کل بانک مرکزی ،‌ نظامهای پرداخت در بانکداری امروز را بخشی کلیدی در عملیات بانکها خواند و افزود : تقریباً‌تمام عملیات بانکی در مسیر تعامل خود با مشتریان به یک یا چند ابزار پرداخت بر بستر یک یا چند سامانه پرداخت متکی است .
وی با اشاره به اینکه پیشرفتها و تحولات فناوری موجب دگرگونی در نظامهای پرداخت شده است افزود : با استقرار الزامات پردازشی این فناوری در هسته عملیات بانکی ، بانکداری الکترونیکی به  عنوان پایه اصلی ارائه خدمات بانکی مطرح شده است .
بهمنی با اشاره به سرعت بالای فناوری در دو دهه گذشته به عنوان بخش لاینفک و حیاتی از نظام بانکی کشور ، تاکید کرد : اگرچه استفاده از فناوری از 40 سال پیش در دستور کار قرارداشته اما تحولی که از دو دهه پیش بوجود آمد ، توسعه خدمات مبتنی بر فناوری به مشتریان بوده است .
وی با اشاره به اینکه در طول دهه 70 فعالیتهای گسترده به منظور حذف فرایندهای عملیاتی دستی در بانکها صورت گرفت،خاطرنشان کرد : با انجام این امر در ابتدای دهه 80 و ایجاد زیرساختهای ملی تسویه و پرداخت ، رشد جهشی در کاربری ابزارها و تجهیزات مبتنی بر فناوری توسط مشتریان رخ داد .
رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه اگر تا قبل از دهه 80 رایانه در پشت باجه خدمات رسانی قرارداشت افزود : در طول دهه گذشته انواع مسیرهای خدمت رسانی الکترونیک مستقیماً در اختیار مشتری قرارداده شد تا بدون نیاز به مراجعه به نیروی انسانی بانکها و متصدیان آنها بخش بزرگی از خدمات بانکی را دریافت کند .
وی بیان کرد : اگرچه نحوه نگرش مردم به بانک و خدمات آن در کشور به کلی متحول گردیده ، اما از دو جنبه چالشهای جدیدی را برای نظام بانکی و بانک مرکزی به عنوان مقام ناظر پدید آورده است . ایشان چالش اول را افزایش اثربخشی زیرساختها و امکانات ایجاد شده دانست و خاطرنشان کرد :اگرچه در سالهای گذشته سرمایه گذاریها در نظام بانکی در مقوله فناوری انجام شده ، اما برآیند فعالیتها با موانع جدی در ساختار و شیوه عملکرد سنتی روبرو شده است .
بهمنی چالش دوم در نظام بانکداری الکترونیک را حفاظت و مراقبت از مشتریان و نظام بانکی در مقابل تهدیدات بالقوه کاربری فناوری دانست و بیان کرد :‌اگر در چالش اول بحث بهره گیری از فرصتهای فناوری مدنظر باشد موضوع چالش دوم مدیریت مناسبت ریسکها و تهدیدهای فناوری است .
وی با اشاره به اینکه فناوری در ذات خود دو گروه تهدید عمده پدید می آورد بیان کرد : تهدید اول ناشی از ماهیت ماشینی فناوری و افزایش شگرف دسترس پذیری ، سرعت و حجم عملیات است که مخاطرات ویژه ای را به دلیل این مختصات نمایان می کند .
ایشان تهدید دوم را ناشی از خطا و سوء کاربری مشتریان در ارتباط با فناوری دانست و خاطرنشان کرد : اگر تهدید اول را مخاطره ای سیستمی برای کل بانکها در نظر بگیریم ، تهدید دوم مخاطره ای سیستمی برای مشتریان بانکها است .
بهمنی با بیان اینکه بانکها باید همگام با توسعه فناوری و ارائه خدمات ، آموزش و راهنمایی مشتریان را نیز در دستور کار خود قراردهند ، افزود : شناسایی رفتار مشتری و شناسایی روشهای سوء استفاده و سوء کاربرد ،‌ فعالیتی پژوهشی – عملیاتی است و باید در دستور کار هر بانک قرارگیرد .

 



تعداد بازديدها:   5,636