محوریت «بانکداری مجازی ،‌ارتقای عملکرد بانک ها » ؛

چهارمین همایش قدردانی از روسای موفق شبکه بانکی برگزار شد

    چهارمین همایش قدردانی از روسای موفق شعب شبکه بانکی با محوریت « بانکداری مجازی، ارتقای عملکرد بانک ها » در محل موسسه عالی آموزش بانکداری با حضور معاون نظارتی بانک مرکزی ، مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات ، مدیران عامل بانکها و اعضای هیات عامل بانکها برگزار گردید .

   به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی؛ دکتر رضوی رییس موسسه عالی آموزش بانکداری ضمن خوشامدگویی به حاضرین و قدردانی از زحمات و تلاش های کلیه مدیران شبکه بانکی اظهارداشت : برگزاری همایش هایی از این دست می تواند موجب انتقال تجربیات ارزشمند مدیران موفق به دیگر همکاران سیستم بانکی شود و روش بسیار خوبی برای یادگیری بیشتر است . 
  رییس موسسه عالی آموزش بانکداری ایران با اشاره به پیشبرد اهداف مدنظر در برگزاری همایش مدیران موفق شبکه بانکی طی دوره های گذشته، گفت : اولین دوره این همایش در مرداد ماه سال 89 با حضور 220 نفر از مدیران موفق، دور دوم در بهمن سال 1390 با حضور 250 نفر و دور سوم در سال 1391 با حضور 280 نفر برگزار گردید .
   دکتر رضوی در ادامه افزود : امروز ، چهارمین دوره همایش قدردانی از روسای موفق شبکه بانکی با حضور 29 بانک دولتی و غیردولتی و دعوت از 293 نفر از روسای موفق شبکه بانکی در حال برگزاری است و این نشان از موفقیت روزافزون و استقبال گسترده مدیران شبکه بانکی دارد .
  وی درخصوص ویژگیهای مثبت این همایش، اظهارداشت :‌ برگزاری این همایش موجب گردید تا روسای برگزیده شعب به منظور انتقال تجربیات خود ، مقالاتی را به منظور ارائه در همایش ارسال نمودند که تعداد آنها بالغ بر 20 مقاله بود . شایان ذکر است که تعدادی از این مقالات پس از داوری انتخاب و در ادامه به سمع و نظر حضار رسانده خواهد شد .
  رییس موسسه عالی آموزش بانکداری ایران با اشاره به استقبال بانکها از برگزاری این همایش افزود : استقبال از برگزاری این همایش به گونه ای بود که بسیاری از مدیران بانکها طی تماس تلفنی خواستار افزایش سهمیه برای معرفی تعداد بیشتری از کارکنان موفق خود بودند و این نشان دهنده پیشرفت اهداف مدنظر همایش است .

بانکداری الکترونیک ،‌ همپای جوامع پیشرفته
 در ادامه، تهرانفر معاون نظارتی بانک مرکزی به عنوان یکی از سخنرانان همایش به ارائه مطالبی پیرامون موضوع « بررسی عملکرد جذب منابع سپرده ای و مصارف تسهیلاتی شبکه بانکی کشور در سطح شعب در سال 1391» پرداخت و توضیحاتی را در این رابطه بیان کرد .
تهرانفر گفت: بعد از هدفمندی یارانه ها، ارتباط بین شعب حتی در دوردست ترین روستاهای کشور نیز زیاد شد و این مسئله را می توان به صورت کاملا محسوس مشاهده کرد .
معاون نظارتی بانک مرکزی در ادامه افزود : نظام بانکی در زمینه الکترونیکی کردن فعالیتهای خود ، همگام با دیگر جوامع پیشرفته دنیا در حال حرکت بوده و این اتفاق به وضوح در نظام بانکی قابل رویت است.
وی با تاکید بر اهمیت شناسایی مشتریان بانکها و احراز هویت دقیق آنها در بانکداری مجازی ، اظهارداشت : در بانکداری مجازی این شناسایی کمتر بوده و به همین جهت احتمال سوء استفاده بیشتر است . لذا بانکها باید در بدو ورود مشتری به شعب ( شعب مجازی)، توجه بیشتری را به مقوله واقعی بودن اطلاعات ، شناسایی کامل مشتری و احراز هویت وی مبذول دارند.
تهرانفر در ادامه با اشاره به پیامهایی که از طریق موبایل برای افراد می آید و در آن به برنده شدن آنها در قرعه کشی و مواردی از این قبیل می پردازد، افزود : تلاشهای زیادی برای جلوگیری از وقوع سوء‌استفاده ها صورت گرفته است، لیکن همچنان افراد متقلبی وجود دارند که به دلیل عدم احراز هویت و شناسایی کامل در بانکداری مجازی ، به این تخلفات ادامه می دهند .

استیلای گوشی های هوشمند و اینترنت پرسرعت
حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی نیز یکی دیگر از سخنرانان این همایش بود که سخنانی پیرامون موضوع « IT و کاربرد ابزارهای نوین در بانکداری مجازی » ارائه نمودند .
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی ضمن اشاره به این مطلب که طی ده سال اخیر دیدگاه همه افراد جامعه به فضای مجازی و اینترنت تغییر کرده است ، خاطرنشان ساخت: اگر زمان حال را با ده سال گذشته مقایسه کنیم خواهیم دید حضور هر یک از ما در فضای مجازی پررنگ تر شده و دامنه استفاده از این فضا نیز گسترده تر گشته است .
حکیمی تصریح کرد : فضای مجازی برخلاف ذهنیت ژونالیستی ،‌ فضایی نیست که افراد هویت خود را مخفی کنند . البته در گذشته اینگونه بود که افراد در این فضا خود را به گونه ای دیگر معرفی می کردند . لیکن درحال حاضر به دلیل استفاده از این فضا برای کسب و کار ، مهمترین موضوع معرفی هویت اصلی افراد است .
وی با تاکید بر این که فضای مجازی امکاناتی را در کنار فضای فیزیکی در اختیار افراد قرار می دهد ، اظهارداشت : طی ده سال گذشته مردم به منظور دریافت خدمات بانکی می بایست الزاما به بانکها مراجعه می کردند . لیکن امروزه تفاوتهای زیادی را در زمینه ارائه خدمات بانکی شاهدیم. آنگونه که حجم تراکنش ها از صفر در سال 1380 به 20 میلیارد تراکنش الکترونیکی در سال جاری رسیده است .
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات با تاکید بر اهمیت احراز هویت مشتریان بانکها در فضای مجازی، خاطرنشان ساخت : فناوری نماد(نظام مدیریت و امنیت داده ها ) و امضای دیجیتالی در فضای مجازی به افراد ، هویتی قابل تایید می دهد .
وی در ادامه افزود : مشتریان فضای مجازی بانکها در ابتدا به صورت فیزیکی قابل شناسایی می شوند و سپس یک ابزار الکترونیکی مانند توکن به آنها داده می شود . بنابراین وقتی با این ابزار وارد اینترنت می شوید ، ابزار از سوی بانک شناخته شده و هویت آنها محرز می گردد .
حکیمی سپس به موضوع ورود گوشی های هوشمند به عرصه تکنولوژی اشاره کرد و در این رابطه اظهارداشت : تلفن ها در گذشته تنها به منظور برقراری تماس تلفنی مورد استفاده قرار می گرفت، لیکن با ورود گوشی های هوشمند در سال 2007 و ارائه سرویس اینترنت از سوی اپراتورها ، فضای مجازی برای اولین بار در جیب جا گرفت.
وی در خاتمه سخنان خود گفت : هم اکنون نیز بوسیله این گوشی ها ، اینترنت پرسرعت را به صورت دائمی و در همه جا در دسترس داریم و همین امر موجب گردیده است تا بانکها نیز از همین طریق و به صورت آنلاین برای ارائه خدمات در خدمت مشتریان باشند .



تعداد بازديدها:   6,775