مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی :

تراکنش‌های موفق سامانه‌های بانک مرکزی، بالاتر از استاندارد است

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات به استناد اطلاعات تراکنش‌های موفق سامانه‌های شتاب و شاپرک به مردم اطمینان داد روز‌های آخر سال و تعطیلات عید را  بی دردسر سپری می‌کنند.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی، ناصر حکیمی، مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی در تشریح اقدامات صورت گرفته در حوزه پرداخت‌های الکترونیکی بانک مرکزی در ماه‌های آخر سال و تدابیر اتخاذ شده برای تعطیلات نوروز عنوان کرد: علی رغم افزایش 2 تا 2.5 برابری تعداد تراکنش‌های مالی در سامانه‌های شتاب و شاپرک، تعداد تراکنش‌های ناموفق به طور چشم‌گیری کاهش یافته است.
حکیمی با اشاره به این که روزانه بین 37 تا 42 میلیون تراکنش در سامانه شتاب و 39 تا 44 میلیون تراکنش در سامانه شاپرک را شاهدیم گفت: از ابتدای اسفند، تعداد تراکنش‌های موفق شاپرک 99.5 و شتاب 98.2 بوده که با توجه به سطح استاندارد 95 درصدی، عملکرد خوبی را در این زمینه شاهدیم.
وی در ادامه افزود: در حال حاضر، سامانه کوچکی را راه‌اندازی کرده‌ایم که در آن امکان استعلام نام صاحب حساب در سامانه‌های ساتنا و پایا ایجاد شده که این امکان پیش‌از این وجود نداشت و امیدواریم از ابتدای سال آینده این طرح به طور کامل عملیاتی شود.

انتشار اوراق مشارکت الکترونیکی
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات خبر از انتشار اوراق مشارکت الکترونیکی داد و بیان داشت: تلاش می‌کنیم مرحله بعدی انتشار اوراق مشارکت به این صورت انجام بپذیرد که در آن به جای صدور اوراق فیزیکی که به لحاظ نگهداری و امنیت دغدغه های جدی را متوجه دارندگان می نماید، همانند بورس اوراق بهادار گواهی مالکیت اوراق صادرشده و اطلاعات مالکین به صورت الکترونیکی ضبط گردد به گونه ای که با از دست رفتن گواهی مالکیت هیچگونه مخاطره ای متوجه دارنده آن نشده و در ضمن پرداخت سود و اصل وجه اوراق نیز به صورت خودکار از طریق حساب های بانکی صورت پذیرد .

راه‌اندازی چکاوک تا سال آینده
حکیمی با طرح موضوع سامانه چکاوک، اظهار داشت: از بهمن جاری این سامانه در 10 بانک منتخب به صورت پایلوت راه‌اندازی شده و در حال امتحان و ارزیابی آن هستیم و امیدواریم تا پایان سه ماهه اول سال آینده طرح در تمام بانک های کشور اجرایی شود .
این مقام بانک مرکزی همچنین افزود: استاندارد شدن چک‌ها در سال آینده امکان ارائه سرویس‌های جدید را به مردم می‌دهد و از جمله‌ آن‌ها می‌توان به امکان استعلام چک اشاره کرد.
وی با اشاره به شرایط فعلی و وجود دسته چک با برگ‌های زیاد گفت: با راه‌اندازی سامانه چکاوک، امکان استعلام چک‌های برگشتی تا 24 الی 48 ساعت گذشته فراهم می‌شود و در حال حاضر، به‌دنبال رفع مشکلات حقوقی و قانونی آن هستیم.

سپاس، سامانه‌ای برای پرداخت‌های خرد
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات در ادامه تشریح برنامه‌های سال آتی افزود: سامانه سپاس برای پرداخت‌های ریز  از جمله‌ سیستم حمل و نقل که در حال حاضر با سکه و پول خرد رد و بدل می‌شود؛ طراحی شده است. خوشبختانه مقررات عمومی آن به تصویب رسیده است و امیدواریم تا پایان نیمه اول سال آینده این طرح به صورت کامل عملیاتی شود و به‌این وسیله کیف پول الکترونیکی یکپارچه محقق می‌شود.

تمرکز بر تلفن‌های همراه هوشمند، راهبرد بانک مرکزی
حکیمی گسترش ابزار‌های همراه را تمرکز اصلی برنامه‌های بانک مرکزی در بخش فناوری اطلاعات معرفی کرد و گفت: راهبرد اصلی‌ ما تمرکز بر استفاده از گوشی‌های همراه و ابزار‌های هوشمند است و سمت و سوی گسترش زیر ساخت‌ها در این جهت است. 



تعداد بازديدها:   3,652