دکتر بهمنی در سومین همایش مدیران موفق:

ایجاد انگیزه کارکنان از جانب مدیران شعب لحاظ شود

سومین همایش روسای موفق شعب بانک های کشور با هدف دانش افزایی علمی و حرفه ای ، تبادل تجربیات موفقیت‌آمیز روسای شعب و تجلیل از حاضرین رتبه های برتر با سخنرانی دکتر محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی  در موسسه‌ آموزش عالی بانکداری ایران برگزار شد.
دکتر بهمنی با اشاره به این که موفقیت هر سازمان ، منوط به انتخاب افراد شایسته‌ای است که جهت انجام کارهای مهم و کلیدی منصوب می شوند، تاکید کرد: امروزه اهمیت و نقش کلیدی‌ منابع انسانی به حدی است که پژوهشگران معتقدند اثربخشی تمام تکنینک‌ها و فنون به عامل انسانی بر می‌گردد زیرا استفاده درست از نرم افزارها توسط افراد باعث کارآمدی و بهره‌وری آن سازمان می شود به همین دلیل، نقش نیروی انسانی بسیار با اهمیت است.
وی با بیان این نکته  که نیروی انسانی ، سرمایه اصلی هر سازمان است ، تاکید کرد: باید نقش مدیران و کارمندان شعب در جذب مشتریان و تقویت نظام کنترل‌های داخلی بانک به منظور جلوگیری از هرگونه تخلف مدنظر قرار گیرد البته باید به بازرسان مصونیت شغلی داده شود تا بتوانند وظایفشان را با قدرت انجام داده و اظهارنظر واقعی داشته باشند.
رییس کل بانک مرکزی با اشاره به این موضوع که بهره‌گیری درست نرم افزارها توسط افراد، کارایی سازمان را در پی دارد، خاطر نشان کرد: اجرای کامل بانکداری الکترونیک و اعمال کنترل های داخلی در بانکداری الکترونیک همراه با‌ حسابرسی داخلی بانک ها و نظارت مستمر بر عملکرد زیر مجموعه توسط خود بانک ها و با استفاده از نرم افزارها باید مدنظر قرار گیرد.
رئیس شورای پول و اعتبار در زمینه تلاش بانک ها برای افزایش سطح رضایت مندی مشتریان خاطر نشان کرد : تدوین یک استراتژی جامع و برنامه شفاف برای بهره مندی از تجربیات مشتریان ، انتخاب افراد مناسب، مدیریت افراد تحت نظارت خود و ایجاد انگیزه در آنان به همراه برقراری و پایدار بودن فرآیندهای ایجاد شده  بایستی به طور مرتب از جانب مدیران لحاظ  گردد.
رییس کل بانک مرکزی عدم وجود سیستم کنترل داخلی اثربخش را مانع تحقق رسالت اصلی بانک ها خواند و افزود: کنترل‌های داخلی باعث افزایش کارایی ، کاهش ریسک از دست دادن دارایی ها  شده و حصول اطمینان معقول از قابلیت اعتماد صورت های مالی و رعایت قوانین و مقررات را به ارمغان خواهد آورد. بر این اساس بازرسان و حسابرسان داخلی بانک ها  می بایست اجرای سیاست ها و رویه‌های شناسایی مشتریان را در شعب و تمامی سطوح بانک مورد بررسی قرار داده و هر گونه  انحراف را به همراه پیشنهاد های اصلاحی به کمیته بازرسی و حسابرسی به منظور رفع آن گزارش نمایند.
رييس شوراي پول و اعتبار درخصوص وصول مطالبات معوق بانك ها  نيز خاطرنشان كرد: بانك ها موظف به وصول مطالبات معوق خود هستند و اين موضوع بايد توسط بانك ها پيگيري شود. اين مطالبات هر كدام نوع خاصي است و قراردادهايشان بين بانك و تسهيلات گيرندگان با يكديگر متفاوت است بنابراين با همه اين پرونده ها نمي‌توان به يك شیوه برخورد كرد و باید براي هر كدام از مطالبات و وصول آنها‌ با توجه به شرايطي كه دارند ، برنامه ريزي كرد.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به این که بانک‌ها باید معیارهای مناسبی جهت حفظ‌ رازداری اطلاعات کلیدی بانکداری الکترونیک تدوین نمایند و این معیارهای تعیین شده  باید متناسب  با حساسیت اطلاعاتی باشد که به پایگاه اطلاعاتی انتقال یافته و یا در آنجا ذخیره می شود، تاکید کرد: البته محرمانه نگه داشتن اطلاعات مشتریان نیز از الزامات است و بانک ها می بایست معیارهای مناسبی جهت ارایه محصولات و خدمات بانکداری الکترونیک به کار گیرند تا اطمینان حاصل گردد.
وی آمادگی و برنامه ریزی بانک ها را در برابر‌ رخدادهای غیرمنتظره ضروری خواند و تصریح کرد: بانک‌ها باید برنامه های مناسبی برای عکس العمل در مقابل رخدادهای غیرمنتظره در جهت مدیریت و‌ به حداقل رساندن مشکلات ناشی از رخدادها ، از جمله‌ حملات داخلی و خارجی که ارایه خدمات و سیستم های الکترونیک را مختل می سازد به کار گرفته  و آنها را توسعه بخشند.
دكتر بهمني همچنین در زمینه نسبت مصارف به منابع بانكي گفت: نسبت مصارف به منابع سيستم بانكي در حال حاضر از 6/111 درصد به حدود 100 درصد رسيده است و خوشبختانه بانك ها خطوط اعتباري خود را کنترل کردند. ضمنا" منابع قرض الحسنه از 39 درصد به 100 درصد رسيده است .به عبارت دیگر ، منابع قرض ‌الحسنه خود را کلا" در جهت رفع مشکلات مردم مصرف کرده‌اند.

تعداد بازديدها:   5,074